VANDAAG DE DAG - LINDENHOFF IN 2019
In 2004, vijftien jaar nadat Lindenhoff haar deuren opende, droeg Ben het stokje over aan de volgende generatie; zijn zoons Berend, Willem en Dirco. In de jaren die volgden groeide de bescheiden boerenonderneming uit tot een breed bedrijf. Vandaag de dag telt Lindenhoff meer dan 130 gepassioneerde medewerkers, die zich dagelijks inzetten om de visie van Lindenhoff waarheid te maken. Berend: “Onze kennis en invloed nemen toe, maar daarmee wordt ons rentmeesterschap ook groter. We hebben de afgelopen 30 jaar veel mogen ontvangen — iets waarvoor we dankbaar zijn, maar tegelijkertijd beseffen we onze verantwoordelijkheid om daar iets moois mee te doen.”
Samen met zijn broer Willem houdt Berend zich bezig met het dagelijks reilen en zeilen van het bedrijf terwijl Dirco, de jongste van de drie, zorg draagt voor de boerderij. Samen hebben ze het Lindenhoff van vandaag de dag gevormd. Bij onze ouders is het ooit eigenlijk als een hobby begonnen,” vertelt Berend. “Het doel was voornamelijk om plezier te beleven. Natuurlijk moesten ze zorgen dat ze niet failliet gingen, maar echt iets opbouwen om geld aan te verdienen was geen prioriteit. En daar is het vooral mee begonnen, met idealisme.” Voor de broers lag dat iets anders, legt hij uit. “Naast passie was er voor ons ook de noodzaak om waarde te creëren, om in staat te zijn onszelf in onze levensbehoeften te voorzien.” Zodoende bouwden de broers Lindenhoff op van een ‘uit de hand gelopen hobby’ tot een professioneel familiebedrijf
VERANDERINGEN OP DE BOERDERIJ
Ook inhoudelijk doen ze dingen op hun eigen manier. Op de boerderij was Ben’s doelstelling in eerste instantie om conflict met de natuur te voorkomen. Zijn zoons gaan hier nog een stap verder in en zijn veelal op zoek naar manieren om met de natuur samen te werken. “Onze vader was veel bezig met dingen niet doen; geen gebruik maken van drijf- en kunstmest, dierlijk meel en pesticiden, geen horens verwijderen”, vertelt Dirco. “Waar wij ons nu meer op willen richten zijn de dingen die we wél moeten doen. Zoals het leveren van een positieve bijdrage aan biodiversiteit door proactief kruiden te zaaien.” Daarnaast is het in Dirco’s ogen belangrijk om als bedrijf de nadruk niet te leggen op vergroten, maar op verbreden. “Door zoveel mogelijk functies op elkaar te stapelen, kunnen we groeien zonder onze footprint noemenswaardig te vergroten,” legt hij uit. Zo heeft Lindenhoff naast de functie van horeca leverancier tegenwoordig een website waar consumenten boodschappen kunnen doen en de Marché, een boerenwinkel met café.
DIVERSITEIT OP DE BOERDERIJ
In de vorm van de Open Tuin is daarnaast een zorgfunctie gecreëerd. Ook heeft de boerderij naast de landbouwfunctie nu een natuurfunctie, door weidevogelbeheer en natuurbegrazing toe te passen. “Misschien komt er in de toekomst nog ruimte voor andere functies, zoals bijvoorbeeld agri-toerisme.” Het concept van verbreden is ook terug te zien in de diversiteit van dieren op de boerderij. Toen Lindenhoff net begon werden hier vrijwel alleen vleesrunderen gehouden, nu lopen er ook lammeren, twee varkensrassen en dubbeldoel runderen rond. “Ik denk dat we in de toekomst veel meer dubbeldoel vlees gaan verkopen,” vertelt Willem. “Waar we vroeger voornamelijk Franse vleesrassen hadden, zijn we nu steeds meer aan het kijken naar koeien die veelzijdig gebruikt kunnen worden.” Toch hebben volgens Dirco ook de vleesrassen hun functie: “landbouwgrond gebruiken voor zoogkoeien is niet zo verstandig, maar een Gasconne koe kan wel fantastisch uit als ze in een natuurgebied graast.”
PRODUCTEN VAN DE BOERDERIJ
Qua assortiment/aanbod zijn er ook veel dingen veranderd. Willem: “Pa verkocht in feite alles wat lekker was, ook oesters en kreeften.” De broers hebben het zwaartepunt weer verschoven naar producten van de boerderij. Daarnaast moet een product nog steeds lekker en van topkwaliteit zijn, maar ook verantwoord
geproduceerd. “We kijken nu echt naar in hoeverre producten bijdragen aan herstel, en streven ernaar dat alles wat we verkopen die bijdrage levert,” licht Willem toe. “Het maken van deze transitie is ontzettend belangrijk en Dirco loopt hierin voorop, maar de rest moet er achteraan.” Bij Ben lag de focus voornamelijk op horeca. “Via omwegen zijn we bij particulieren terecht gekomen,” vertelt Willem. “Nu bedienen we consumenten rechtstreeks via een webwinkel.” Daarnaast is er uit Lindenhoff een ander concept voor consumenten ontstaan.
Duurzaam, betrouwbaar en positief systeem
Berend: “Waar we als familie eigenlijk al vanaf het begin mee bezig waren, was het slachten van een aantal koeien, om het vlees vervolgens te verdelen onder een kring van familie, vrienden en kennissen. Toen steeds meer mensen het vertrouwen verloren in het vlees van de slager en supermarkt, groeide deze kring steeds groter.” Zes jaar geleden kwam een moderne versie van dit idee tot leven met Koop een Koe, een website waar consumenten een deel van een rund kunnen kopen. Het dier wordt pas geslacht wanneer al het vlees verkocht is. “We zijn het ‘crowdbutchen’ gaan noemen.” Met het bedrijf, dat tegenwoordig in drie landen actief is en ondertussen ook varkens, kippen, geiten, herten en andere dieren verkoopt, wil hij een transitie teweeg brengen in de vleessector — van een ontraceerbare, ongezonde en onhoudbare industrie naar een duurzaam, betrouwbaar en positief systeem. “Koopeenkoe.nl heeft de afgelopen jaren een gigantische vlucht genomen en we verwachten dat het concept de komende tijd alleen maar meer van belang wordt.”
ONVERANDERE WAARDE
“Het is eigenlijk heel bijzonder,” merkt Berend op, “hoe een boerderij in Baambrugge met een hakblok in de schuur is gegroeid tot een internationaal bedrijf met maatschappelijke relevantie in de moderne tijd.” Maar hoewel er veel veranderingen hebben plaatsgevonden, is de basis vrijwel hetzelfde gebleven. Nog steeds is het de missie van Lindenhoff om mensen te laten genieten van producten met authentieke smaak. Dirco: “Daarnaast is een belangrijke waarde die wij van onze ouders hebben meegekregen dat de focus nooit op geld verdienen moet liggen. Voor ons is vooral de sociale waarde die we creëren echt belangrijk. We neigen er snel naar om mensen een extra kans te geven of net een stapje verder voor iemand te gaan, terwijl we dat vanuit een strikt zakelijk oogpunt waarschijnlijk beter niet zouden kunnen doen. Soms snijdt je jezelf daar wel mee in de vingers, maar dat hoort erbij.” “Ook werken we altijd vanuit de intentie om dingen beter achter te laten,” vult Berend aan. “Dat geldt heel concreet voor Lindenhoff als familiebedrijf, want je hebt het een tijdje in handen en dan geef je het door. Maar het geldt net zo goed voor de aarde.”
UITDAGINGEN IN DE TOEKOMST
Voor de toekomst hebben de broers grote plannen. “Lindenhoff is ooit begonnen met het leveren van producten met smaak,” zegt Berend. “Die kwamen overal vandaan en werden op allerlei manieren geproduceerd. Waar we nu mee bezig zijn is, een verschuiving naar lokaal. We willen lokale producenten steeds verder stimuleren om hier mooie dingen te gaan maken, en mensen aanmoedigen om zulke producten — zoals bijvoorbeeld geitenvlees — te omarmen en als delicatesse te gaan zien. Daarnaast stellen we meer vragen over de manier waarop we produceren: is dat duurzaam en kan de volgende generatie daarmee verder? Dat geeft een nieuwe dynamiek en zorgt voor veel verschuivingen: meer dubbeldoelrassen bijvoorbeeld, en meer groenten en zuivel naast het vlees. Dat komt deels vanuit ons, maar deels ook vanuit de consument. Die koopt steeds meer met een duurzaam hart en geniet extra van een maaltijd waarbij het allemaal klopt.”