30 jaar Lindenhoff!

In september 1989 besloot Ben te Voortwis om zijn carrière als auto-onderdelenhandelaar te verruilen voor een leven als boer: Lindenhoff was geboren. Benieuwd hoe Lindenhoff 30 jaar later is uitgegroeid tot dé ambassadeur van authentieke smaak, met een team van meer dan 130 boeren, slagers, kaasmeesters, chauffeurs en medewerkers?

Ontdek het verhaal!

Hoe het allemaal begon

“Het Lindenhoff van nu is eigenlijk onze uit de hand gelopen hobby,” vertelt Ben, die samen met zijn vrouw Ria het bedrijf 30 jaar geleden heeft opgezet. “Iets wat wij altijd hoog in het vaandel hadden, ook in de opvoeding van de kinderen, was om gezond en lekker te eten. Vanuit dat idee waren we hier op de boerderij eigenlijk al bezig; Ria met de tuin, ik met de runderen.” In 1987 haalde hij de eerste Gasconne koeien uit Frankrijk. In eerste instantie verkochten ze het vlees aan kennissen. Ben: “We wilden weer op een ouderwetse manier die authentieke smaak neerzetten en deden dat vooral omdat we het leuk vonden.” Ben en Ria vonden het vooral belangrijk om een eerlijk product aan te bieden. Iedereen die het kocht moest, als ze dat wilden, te weten kunnen komen hoe het dier geleefd had. Ze hebben overwogen om biologisch te gaan boeren, maar wilden zich niet laten beperken door de regels die daarbij kwamen. Ben: “We hebben besloten om op natuurlijke wijze te werken, zonder kunstmest en bestrijdings-middelen, maar we wilden het op onze eigen manier doen.”

Vandaag de dag

In 2004 droeg Ben het stokje over aan de volgende generatie; zijn zoons Berend, Willem en Dirco. In de jaren die volgden groeide de bescheiden boerenonderneming uit tot een bedrijf met meer dan 130 gepassioneerde medewerkers, die zich dagelijks inzetten om de Lindenhoff visie waarheid te maken. Met de tijd zijn er dingen veranderd. “Onze vader probeerde vroeger al om conflict met de natuur te voorkomen,” vertelt Dirco. “Wij willen hier een stap verder in gaan door te zoeken naar manieren om met de natuur samen te werken.” Producten moeten nog steeds lekker smaken en van topkwaliteit zijn, maar ook verantwoord geproduceerd zijn — het liefst lokaal. Willem: “We kijken nu echt naar in hoeverre producten bijdragen aan herstel.” Maar hoewel er veel veranderingen hebben plaatsgevonden, is de basis onveranderd gebleven: nog steeds is het de missie van Lindenhoff om mensen te laten genieten van producten met authentieke smaak. Berend: “We bestaan 30 jaar, maar voor ons gevoel staan we echt nog aan het begin van het avontuur.”

30 jaar lindenhoff in vogelvlucht

  • 1987

    Ben koopt zijn eerste koppel Gasconne koeien in de Pyreneeën om op de boerderij in Nederland te houden. Al snel komt hij erachter dat Gasconne rudnvlees een culinair vooraanstaand product was dat erg in de smaak valt. Datzelfde jaar worden er in totaal 7 koeien geslacht en verdeeld onder familie, vrienden en kennissen.

  • 1989

    Ben start met zijn opfokbedrijf in Saint-Parize-le-Châtel, een klein dorpje in Nievre, 200 kilometer ten zuiden van Parijs. Ondertussen werkt hij ook nog als auto-onderdelenhandelaar.

  • 1991

    Ben en Ria beginnen met het leveren van Gasconne rundvlees aan een aantal Nederlandse restaurants.


  • 1992

    Ben en Ria starten met het verkopen van biologische Agria aardappelen en uien uit de Flevopolder en dagverse eieren.

    Wanneer niemand hem nog varkensvlees van goede kwaliteit kan leveren, komt chef-kok Robert Kranenborg naar Ben te Voortwis toe voor hulp. Ze werken samen om een bijzonder ras te kruisen; zo ontstaat in 1992 het Baambrugs Big op het erf van Lindenhoff.


  • 1998

    Naast vlees en groenten worden er ook Hollandse zuivelproducten toegevoegd aan het assortiment. Dat begint met ouderwetse boerenroomboter, waarna ook verschillende kazen en boerenyoghurt volgen.

  • 2001

    Het assortiment van aardappelen, groenten en fruit begint gestaag uit te breiden. Lindenhoff splitst in tweeën: de boerderij en de groothandel.

  • 2003

    In 2003 start Lindenhoff met verkoop aan particulieren, iedere zaterdag in de Marché.

  • 2004

    Ben en Ria besluiten om terug te treden en Lindenhoff over te dragen aan de volgende generatie: hun zoons Berend, Willem en Dirco.

  • 2006

    De Lindenhoff Open Tuin wordt opgezet.


  • 2007

    Lindenhoff groeit uit haar jasje. De boerderij blijft op Rijksstraatweg 21, maar het kantoor en de productieruimten verhuizen verderop in de straat. Er wordt een professionele slagerij gebouwd, met daarin de eerste dry-aging cellen van Nederland.


  • 2008

    In maart 2008 wordt de vernieuwde Marché officieel geopend door Joop Braakhekke.

  • 2009

    Er worden voor het eerst producten verkocht via de Lindenhoff website.

  • 2011

    Drie jonge chefs — Geert Wersch, Jiri Brandt en Samuel Levie — besluiten in 2011 hun eigen worstenmakerij te beginnen. Brandt & Levie noemen ze het bedrijf. Ze kunnen aan de slag in de slagerij van Lindenhoff waar ze, onder andere met vlees van het Baambrugs Big, ambachtelijke worst beginnen te maken.

  • 2019

    Lindenhoff bestaat 30 jaar! Wat begon als een “kofferbak-onderneming” is uitgegroeid tot een gezond familiebedrijf dat authentieke producten levert aan duizenden particulieren en meer dan 450 toprestaurants.

“We bestaan 30 jaar, maar voor ons gevoel staan we echt nog aan het begin van het avontuur.”

– Berend te Voortwis